Середа, 22 листопада 2023 09:23
ПРОБЛЕМИ РЕАЛІЗАЦІЇ ІНТЕГРАТИВНОГО ПІДХОДУ В ПРОФІЛЬНІЙ ОСВІТІ
В системі загальної середньої освіти України останнім часом відбуваються певні зміни в контекст і запровадження компетентнісного підходу. Зокрема, у навчальних програмах з багатьох предметів компетентнісний підхід декларується системоутворюючим.
Зазначимо, що формування ключових та предметних компетентностей учнів на даний час є проблемним завданням загальної середньої освіти, оскільки пов’язане з необхідністю долати суперечність між існуючим “предметоцентризмом“ та спрямованістю компетентнісного підходу на розв’язування життєвих проблем комплексного міжпредметного характеру.
В сучасній педагогічній науці однією з провідних ідей в напрямку подолання означеної проблеми стала ідея запровадження інтегративного підходу як однієї з умов реалізації компетентнісного.
Аналіз публікацій останнього часу дає підстави стверджувати, що серед дослідників по-перше: не існує єдиної точки зору як щодо самого поняття інтегративного підходу, так і щодо шляхів його реалізації; по-друге: поняття інтегративного підходу має глибокий зміст і його слід розглядати в усіх його проявах одночасно, зокрема:
- інтеграцію освітніх задач загальної середньої, професійної середньої та вищої освіти;
- інтеграцію змісту природничих наук;
- міжпредметну та внутрішньо предметну інтеграцію природничих знань, умінь та навичок ;
- інтеграцію природничої освіти на різних рівнях;
- інтеграцію природничих наук та виробництва.
Відповідно, проблема реалізації інтегративного підходу в загальній середній освіті складна і на даний час не має розв’язання навіть на теоретичному рівні. Особливо гострою вона є для профільної освіти, де існує суперечність між необхідністю виконання «Державного стандарту повної загальної середньої освіти» та досягненням найвищих результатів навчання з профільних дисциплін.
Очевидно, що повноцінно подолати цю проблему на рівні навчального закладу неможливо, але певні кроки у цьому напрямку можуть бути досить результативними.
Наприклад, педагогічна практика дає підстави для висновку, що дієвим інтегратором для предметів природничого циклу є спільні теми та відповідні завдання, які пов’язані з необхідністю розв’язання нагальних пізнавальних, наукових, виробничих чи, навіть, побутових проблем.
Одним із ефективних шляхів реалізації інтегративного підходу в навчанні природничих наук, зокрема фізики, є запровадження елементів STEM освіти.
Широкі інтегративні можливості STEM освіти закладені і в змісті, і в формах, і в методах навчання дисциплін природничо-наукового циклів. Найчастіше в педагогічних виданнях розглядаються шляхи інтеграції в процесі організації проєктної діяльності учнів, тоді як на розв’язання проблеми має бути спрямована вся повсякденна навчальна діяльність учителів навчального закладу.
Наприклад, програмна лабораторна робота з фізики у 10 класі «Визначення ЕРС та внутрішнього опору джерела струму», щонайменше, вимагає застосування знань з відповідних розділів фізики, хімії, біології, математики, уміння читати електричні схеми, збирати електричні кола, працювати з вимірювальними приладами тощо. Для обробки результатів лабораторної роботи може бути залучена комп’ютерна техніка.
Замість висновків в кінці роботи слід запропонувати учням запитання та завдання, відповіді на які не можливо сформулювати без актуалізації знань з фізики, хімії, біології, математики:
-
Який принцип дії гальванічного елемента ?
-
Дві однакові батареї гальванічних елементів мають майже однакову ЕРС = 4.5В, але одна з них може живити електричну лампу, а інша – ні. Чому? Які відбулися хімічні процеси в неробочій батареї?
-
Чому доторкання до провідників стандартної мережі U= 220 В є смертельно небезпечним, а доторкання до кондукторів електрофорної машини, де напруга U =100000В неприємне, але цілком безпечне.
-
При якій напрузі «пробивається» епітелій шкіри людини?
-
Чому опір тіла людини не є сталим?
Отже, незважаючи на складність і неоднозначність проблеми, процес пошуку шляхів реалізації інтегративного підходу в повній загальній середній освіті має продовжуватися. Накопичення педагогічного досвіду неодмінно створить підґрунтя для нових педагогічних теорій та практичного удосконалення системи освіти у цілому.
Закалюжний Віктор, учитель фізики
Вівторок, 21 листопада 2023 09:01
Вірю в майбутнє твоє, Україно!
Протягом жовтня в Ніжинському ліцеї Ніжинської міської ради при НДУ імені Миколи Гоголя був проведений Всеукраїнський місячник шкільних бібліотек під назвою "Вірю в майбутнє твоє, Україно!" У рамках заходу бібліотекарем ліцею було оформлено тематичну полицю зі зразків публіцистичної літератури "Українська держава та її національна символіка", а також оформлено бібліотечний плакат "Люби Україну не за те, що вона велика, а за те, що вона твоя!"До Всеукраїнського місячника шкільних бібліотек активно долучилися й ліцеїсти. Учні 1 курсу математичного, історичного, природничого та лінгвістичного класів, а також 2 курсу математичного А, математичного Б, природничого, історичного та лінгвістичного класів створили патріотичні малюнки, інформаційні листівки та есе для творчої мозаїки "Україна починається з тебе!" Літературний перфоманс віршів, авторської прози, пісень та хореографічних постановок подарували учні 1 курсу історичного та 2 курсу природничого й математичного А класів. До Дня української писемності та мови ученицею 2 курсу математичного А класу був "складений" бібліопазл із визначних фактів та подій історії української писемності. Учні 2 курсу природничого класу провели годину спілкування "Вірю в майбутнє твоє, Україно", а математики А запросили до літературної кав'ярні, де "щасливі люди читають книжки і п'ють каву". Проведення Всеукраїнського місячника шкільних бібліотек завершилося цінним подарунком книжок від учнів 1 курсу математичного та 2 курсу математичного А класу. Щиро дякую ліцеїстам та класним керівникам за активну участь, неймовірну творчість, а найголовніше за те, що кожна робота була здійснена з Україною в серці!
Тетяна ДАНИШ, бібліотекар
Вівторок, 21 листопада 2023 08:48
«Вільні, аби бути гідними!»
Сьогодні в історії нашого незламного українського народу визначна дата - День Гідності й Свободи! Для кожного українця це не просто слова. Це символи, цінності, шлях, яким віками йшла українська нація! Це те, за що боремося й захищаємо. Скільки б випробувань не було на цьому шляху, ми не можемо повернутися назад, відступити чи опустити руки, бо лише ми – ВІЛЬНІ й ГІДНІ творити майбутнє!!!
Марина БУРЛЬОВА та учні 2 курсу математичного А класу
Олена Радченко, педагог-організатор
Понеділок, 20 листопада 2023 20:36
ЕСТЕТИКА ТЕКСТУ – ЕСТЕТИКА ВИСТУПУ
Ніжне сонце шле останнє проміння на землю, обіймаючи й голублячи її. Вечір. Тиша. Вогонь у грубці так приємно зігріває. Мама поруч, я чую її запах, вона гойдає мене на лагідних, турботливих руках. Такий приємний і щемливий спогад…
Спогади… Спогади… Спогади…
А яким би було наше життя без них? Саме з такого запитання розпочалося заняття з української мови для учнів першого курсу історичного класу Ніжинського ліцею. Ірина Русланівна, учитель мови, звернула увагу дітей на ряд зображень на слайді, і ліцеїсти поринули в спогади: море, казкова весна, чаклунка-осінь, ніжні сніжинки, гомінка веселка.
Досить загадковий початок пари налаштував дітей на щиру й відверту роботу. Тема заняття «Естетика тексту. Написання тексту для виступу. Ефективність мовлення. Мовленнєва подія. Мовленнєвий вчинок» є на сьогодні актуальною та важливою, оскільки сформовані уміння й навички дадуть учням змогу не лише правильно, чітко, лаконічно висловлювати власну позицію, але й вишукано, витончено, виразно репрезентувати думки, ефективно комунікувати з аудиторією, підвищувати силу впливу словом на слухачів.
Здобувачі освіти, уважно прослухавши теоретичний матеріал, давали обґрунтовані відповіді на запитання вчителя про типи, ознаки й функції тексту, підтверджуючи все прикладами. Кожен виступ учня вирізнявся з-поміж інших своїми специфічними тропами, фігурами, вставними конструкціями, особливістю вимови, жестами, мімікою, що, безперечно, й маніфестує естетику висловлення.
Опанувавши теоретичний матеріал, учні й учитель занурилися в практичне його застосування. Зацікавлення ліцеїстів викликав відеоролик з виступом оратора, що дав змогу їм дослідити міміку, жести, засоби комічного, мовне багатство ритора. Аналізуючи відповіді учнів, учитель робила конкретні зауваження щодо виконаної роботи.
Набуті знання учні спробували застосувати й в іншому завданні –дискусії на тему «Що потрібно слухати: розум чи серце?». Після короткого обговорення зазначеної проблеми ліцеїсти почали дискутувати, дотримуючись усіх правил ведення такої суперечки: думки були різні, але цікаві. Тож розум чи серце має бути орієнтиром?
А ви як гадаєте ???
Тетяна Даньшина,
Олена Петрик
Понеділок, 20 листопада 2023 08:13
Подарунок бібліотеці
Відомий письменник і філософ Д. Дідро якось сказав: "Люди перестають мислити, коли перестають читати!" У цих словах, дійсно, є сенс, адже читаючи, людина тренує мозок, постійно тримає його в тонусі. Саме так роблять і наші ліцеїсти. Незважаючи на те, що в умовах сьогодення молодь не уявляє свого життя без гаджетів, книги не втратили своєї актуальності. У рамках Всеукраїнського місячника шкільних бібліотек учні 1 курсу математичного та 2 курсу математичного А класів вкотре поповнили бібліотечний фонд ліцею цікавими, пізнавальними зразками сучасної художньої та публіцистичної літератури. Кожен примірник знайшов своє почесне місце на книжковій полиці, а бібліотека перетворилася на кімнату, у якій переплітаються минуле, теперішнє й майбутнє.
Тетяна ДАНИШ, бібліотекар
П'ятниця, 17 листопада 2023 14:35
Україна починається з тебе!
Сьогодні кожен із нас є творцем майбутнього нашої держави. Тримаючи свій фронт, ми єдині думками, помислами. Нас усіх об'єднує спільна мета - ПЕРЕМОГА. Саме вона є джерелом сил, терпіння, віри, упевненості, незламності українців. Саме вона й стала джерелом натхнення для наших ліцеїстів. У рамках Всеукраїнського місячника шкільних бібліотек учні, 1 курсу математичного класу (Гавриш Володимира), 1 курсу історичного класу (Кобизька Вероніка), 1 курсу природничого класу (Бур’ян Олександра), 1 курсу лінгвістичного класу (Коваленко Ірина, Дмитерко Крістіна, Кошова Вікторія), 2 курсу природничого класу (Литовченко Богдана, Плотнікова Поліна, Москаленко Олександра), 2 курсу математичного А класу (Дубровний Михайло), 2 курсу історичного класу (Хоменко Софія), 2 курсу лінгвістичного класу (Беспалова Ярослава, Пархоменко Владислава), 2 курсу математичного Б класу (Макаренко Павло) створили творчі роботи, у яких за допомогою милозвучного українського слова, різноманітних фарб, кольорів, і навіть техніки втілили свою віру, виразили стійку громадянську позицію, створивши картину єдності минулого й майбутнього України. Вірш, есе, малюнок - це не просто робота, це світлий погляд у майбутнє того покоління, яке побудує нову незалежну міцну демократичну державу, адже саме з нього й починається нова сторінка історії України!
Тетяна Даниш, бібліотекар
П'ятниця, 17 листопада 2023 13:04
УРОК-ДОСЛІДЖЕННЯ
Незважаючи на трагічні події сьогодення, незмінними для педагогів залишаються цінності інтелектуального і творчого розвитку вихованців. Кожен учитель прагне створити для дітей теплу, позитивну атмосферу спілкування, комфортні умови для навчання. Не можна залишати поза увагою прагнення учнів до самореалізації.
Під час проведення І (ліцейського) етапу олімпіади з математики ліцеїсти мали змогу продемонструвати свої математичні знання, здібності та любов до предмету. Переможцями стали учні І, ІІ курсів математичних класів та І курсу природничого класу.
З метою підготовки команди ліцеїстів до ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з математики 16 листопада у ліцеї відбувся урок-дослідження «Коло в олімпіадних задачах».
Учителі математики ліцею Світлана Михайлівна Симан і Олена Володимирівна Чорненька запропонували учням визначити переваги та можливості, які надає метод допоміжного кола при розв’язуванні планіметричних задач. Спочатку діти працювали у групах - «1 курс» і «2 курс», потім презентували хід розв’язання задач та свої висновки щодо поставленого проблемного питання. Другокурсники стали наставниками для молодших ліцеїстів та залюбки поділилися своїми математичними здобутками.
Усі учасники зустрічі були у захваті від можливості «доторкнутися» до дивовижного світу математики. Віримо у своїх вихованців!
Світлана Симан, Олена Чорненька
учителі математики ліцею
П'ятниця, 17 листопада 2023 08:58